KONKORDATO BAŞVURUSU VE GEÇİCİ MÜHLET KARARI ALINABİLMESİ İÇİN GEREKLİ BELGELER
·
Borçlarını, vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya
vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade
verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel
bir iflâstan kurtulmak için konkordato talep edebilir (İİK 285/1).
·
İflâs talebinde bulunabilecek her alacaklı,
gerekçeli bir dilekçeyle, borçlu hakkında konkordato işlemlerinin
başlatılmasını isteyebilir (İİK 285/2).
·
Yetkili ve görevli mahkeme; iflâsa tabi olan
borçlu için 154 üncü maddenin birinci veya ikinci fıkralarında yazılı yerdeki,
iflâsa tabi olmayan borçlu için yerleşim yerindeki asliye ticaret mahkemesidir
(İİK 285/3).
·
Konkordato talebinde bulunulması halinde hemen
İcra İflas Kanununun 286. Maddesi kapsamında yer alan belgelerin eksiksiz
olarak toplanması ve mahkemeye sunulması halinde derhal geçici mühlet kararı
verilir.
·
Mahkemenin geçici mühlet kararı verebilmesinin
şartı, İİK m. 286’da yer alan belgelerin mevcut olması ve bunların mahkemeye
sunulmuş olmasıdır. Mahkeme bu noktada yerindelik denetimi yapamayacaktır. Yapması
gereken belgelerin mevcudiyetini saptamak ve eksik yok ise, geçici mühlet
kararını vermektir (İİK 287/1).
·
Konkordato işlemlerinin başlatılması
alacaklılardan biri tarafından talep edilmişse, borçlunun 286 ncı maddede
belirtilen belgeleri ve kayıtları mahkemenin vereceği makul süre içinde ve
eksiksiz olarak sunması hâlinde geçici mühlet kararı verilir. Bu durumda anılan
belge ve kayıtların hazırlanması için gerekli masraf alacaklı tarafından
karşılanır. Belge ve kayıtların süresinde ve eksiksiz olarak sunulmaması
hâlinde geçici mühlet kararı verilmez ve alacaklının yaptığı konkordato
talebinin de reddine karar verilir. İİK 287/2
·
Geçici mühlet üç aydır. Mahkeme bu üç aylık süre
dolmadan borçlunun veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine geçici mühleti
en fazla iki ay daha uzatabilir, uzatmayı borçlu talep etmişse geçici komiserin
de görüşü alınır. Geçici mühletin toplam süresi beş ayı geçemez. 287/4
·
Geçici mühlet alınabilmesi için şart olarak
kanunda (İİK 286) mevcudiyeti aranan belgeler şunlardır:
a) Borçlunun borçlarını hangi
oranda veya vadede ödeyeceğini, bu kapsamda alacaklıların alacaklarından hangi
oranda vazgeçmiş olacaklarını, ödemelerin yapılması için borçlunun mevcut
mallarını satıp satmayacağını, borçlunun faaliyetine devam edebilmesi ve
alacaklılara ödemelerini yapabilmesi için gerekli malî kaynağın sermaye
artırımı veya kredi temini yoluyla yahut başka bir yöntem kullanılarak
sağlanacağını gösteren konkordato ön projesi.
b) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir
belgeler; borçlu defter tutmaya mecbur kişilerden ise Türk Ticaret Kanununa
göre hazırlanan son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, hem işletmenin
devamlılığı esasına göre hem de aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden
hazırlanan ara bilançolar, ticari defterlerin açılış ve kapanış tasdikleri ile
elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin e-defter berat bilgileri,
borçlunun malî durumunu açıklayıcı diğer bilgi ve belgeler, maddi ve maddi
olmayan duran varlıklara ait olup defter değerlerini içeren listeler, tüm
alacak ve borçları vadeleri ile birlikte gösteren liste ve belgeler.
c) Alacaklıları, alacak
miktarlarını ve alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren liste.
d) Konkordato ön projesinde yer
alan teklife göre alacaklıların eline geçmesi öngörülen miktar ile borçlunun
iflâsı hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı karşılaştırmalı
olarak gösteren tablo.
e) (Değişik:6/12/2018-7155/13 md.) Kamu
Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca yetkilendirilen bağımsız
denetim kuruluşu tarafından Türkiye Denetim Standartlarına göre yapılacak
denetim kapsamında hazırlanan ve konkordato ön projesinde yer alan teklifin
gerçekleşeceği hususunda makul güvence veren denetim raporu ile dayanakları.
(Mülga fıkra:6/12/2018-7155/13 md.)
Borçlu,
konkordato sürecinde mahkeme veya komiser tarafından istenebilecek diğer belge
ve kayıtları da ibraz etmek zorundadır.
Yorumlar
Yorum Gönder