Başkasının Yerine İmza Atmak, Başkasının İmzasını Taklit Etmek Suç Mudur?


Günümüzde hayatın akışı içerisinde insanların birbirileri yerine kimi resmi nitelikteki yahut özel nitelikteki belgelere imza attıkları görülmektedir.

Bu durumun doğru sayılan yanlış bilgilerden dolayı hukuka uygun olduğu da yaygın olarak düşünülmektedir. Özellikle yerine imza atılan kişinin bilgisi dâhilinde imza atılmış olmasının ve o kimseye sorulduğunda evet benim rızam ile attı diyeceğine güvenilmesi sonucunda başkası yerine imza atma sıklıkla ortaya çıkan hukuki bir vaka haline gelmiştir.

Burada özellikle başkası yerine atılan imzanın neden suç oluşturacağı üzerinde durulacaktır.

Bir kimsenin başka bir kimsenin yerine imza atması belgede sahtecilik suçunu oluşturur.  Yerine imza atılan kimsenin, bu durumu bilmesi ve imza atmanıza rıza göstermesi, fiili suç olmaktan çıkarmamaktadır.

Belgede sahtecilik suçları, belge ister özel belge niteliğinde olsun ister resmi belge niteliğinde olsun, kamu güvenine karşı işlenen suçlardandır. Bu suçlar ile korunan hukuki değer kamunun ilgili özel ya da resmi belgenin ispat gücüne yönelik güveni / itimadıdır. Dolayısıyla hem özel hem resmi belgede sahtecilik suçlarında, suçun mağduru YERİNE İMZA ATILAN KİŞİ değil, kamunun bizzat kendisidir. Dolayısıyla ilgili suçun işlenmesine dair, yani başkası yerine imza atılmasına dair, yerine imza atılacak kişinin gösterdiği rıza, fiili, suç olmaktan çıkarmaz. Bunun sebebi, ilgili suçlar ile korunan hukuki değerin rıza göstermek suretiyle üzerinde tasarruf edilebilecek BİREYSEL NİTELİKTE bir hukuki değer olmaması, bunun aksine üzerinde bireylerin tasarruf edemeyeceği KAMUSAL NİTELİKTE hukuki değerlerden olmasıdır. Bu yüzden ilgili suçlar bakımından yerine imza atılan kişi MAĞDUR sayılamayacağı gibi, bu suçlarla korunan hukuki değerler bireylerin üzerinde tasarrufta bulunabileceği değerlerden olmayıp KAMUSAL NİTELİKTE olduklarından, bu suçlarda mağdurun rızası kurumu uygulanabilir nitelikte değildir.

Yargıtay kimi kararlarında 765 Sayılı Kanun dönemindeki içtihatlarını devam ettirerek, tarafların anlaşarak birbiri yerine imza atması durumunda, zarar verme bilinci ile hareket etmediklerinden bahisle suçun oluşmayacağını belirtmektedir. Öyle ki Yargıtay, suçu hatalı bir şekilde zarar suçu olarak görmekte ve kastın da, bu zarara yönelik olmasını aramaktadır. Oysa 5237 Sayılı Kanun'daki düzenlemelere bakıldığında belgede sahtecilik suçlarının zarar suçu olarak değil, sırf hareket suçu olarak düzenlendiği tartışmasızdır. Buna göre suçun formülasyonunda bir zarar aranmadığına göre, kastın da kapsayacağı bir zarar mefhumundan bahsedilemeyeceği için, aralarında anlaşan kişilerin birbirleri yerine imza atma fiilleri, zarar verme bilinç ve iradesi bulunmadığından manevi unsur yokluğu gerekçe gösterilerek suç olmaktan çıkarılamaz. 


Sonuç olarak, bir başkası yerine imza atmak, yerine imza atılan kişi bunu bilse ve rıza gösterse dahi suçtur.

Yorumlar

  1. Pazar günü çalışılırsa ücret ne kadarı olmalı birde bizim yerimize imza atılıyor ne yapmalıyım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asgari ücretten ve günlük 8 saatten hesaplanırsa aşağı yukarı ayda 350 lira civarı fazla mesai ücreti verilmesi gerekiyor.

      İmza konusuna gelince, ne için ve ne şekilde yerinize imza atıldığı önemli. Sizin rızanıza aykırı sizin yerinize imza atan kişi suç işliyordur.

      Sil
  2. ....Petrol Ltd.Şti nın Ortağı Olan 2 Kardeş ten 1 i imza da Yetkisiz Diğer Kardeşi İmza da yetkili Şirket ortağı İmzaya Yetkisiz Olan Kişi ye İş Yerine Gelen 4 Kişi Bu Kişilerden 1 i Şirketin Mali Müşaviri Diğer 3 Kişi İse Şirket Sahiplerinin Akrabaları Ve Aynı Zamanda Birçok Suçtan Sabıkalı Şahıslar Bu 4 Şahıs Şirketin İmza Yetkili Müdürü olmadığı bir Zamanda Şirkete Gelerek Şirketin Muasebecisinin Getirdiği Şirket Karar Defterine İmzaya Yetkisiz Şirket Ortağına Zorla Ölüm Tehtiti İle Karar Aldırıp Şirketin Diğer Ortağı İmza Yetkilisi Kardeşinin Yerine de İmza Attırıp Karar Aldırıp İmza ya Yetkisiz Olan Ortağını İmzaya Yetkili Yapıyorlar Aldırdıklar Bu Karar İle Noterden Kendilerine Vekalet Çıkartıp Şirketin Üzerindeki Maddi Değerleri Kendi Üzerlerine Geçiriyorlar. Durumu Fark Eden İmzaya Yetkili kişi şikayette Bulunuyor Ağır Ceza da Dava Açılıyor 4 Kişiden 2 Kişi Yargılanıyor Diğer 2 Kişi de Sanıkların Tanıkları Olarak Davada bulunuyor ,,Kriminal Raporu Geliyor İmza Sahte Sanıkların Ve Tanıkların Savcılık Soruşturmasındaki İfadeleri de olayın Oluşumunu Nasıl Karar Aldırdıklarını Anlatıyorlar........Sonuç: Mahkemenin Savcısı Kriminal Raporu Ve İfade İtirafları Olduğu Halde Yeterli Delil Olmadığından Beraat lerini istiyor Mahkeme Heyeti de Beraat Kararı Veriyor....
    Sorum : Kriminal Raporu Ve İtirafları Olduğu Halde Yeterli Delil Olmadığından Beraat lerine Karar Verilmesi Ve imzası taklit edilen Madurun Durumu Ne Olacak Ne Yapılması gerekiyor Teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Kesin bir şey söylemek için dosyayı görmek lazım ama anlattığınızdan anladığım üzerinden yorum yapayım. Eğer bu şekilde sanıkların soruşturma evresindeki ifadelerinde suçun işlendiğine dair kabul varsa ve tanık ifadeleri ile uyuşuyorsa, bunun yanı sıra bir de imza örneklerinin karşılaştırılmasına ilişikin kriminal raporu sanıkların o sahte imzaları attıklarını ortaya koyuyorsa beraat değil, mahkumiyet kararı verilmesi gerekiyor. Şu aşamada Bölge Adliye Mahkemesi'ne istinaf başvurusunda bulunmaktan başka çare yok gibi gözüküyor.

    YanıtlaSil
  4. imam nikahli esim ve oglu benim hatyim uzerinden 3 tane ayri ayri cep telefonu almislar bunlara ve imzam olmadan telefon veren bayilere tazminat davasi acarsam hakli cikarmiyim not su anda hattim kapali 850 tl fatura borcundan dolayi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer sizin adınıza hat açtırıp bunu kullanarak size borç yazılmasına sebep oldularsa tazminat davası açabilirsiniz. Eğer o borçtan dolayı hakkınızda icra takibi yapılırsa, ödeme emri gönderilecek. O ödeme emri size ulaşınca 7 gün içinde itiraz edin ve borcun size ait olmadığını hattın imzanız olmadan açıldığını belirtin.

      Sil
  5. Mustafa bey merhaba.
    5 sene çalıştığım iş yerinden tazminatımı almadan çıkarıldım.arabulucu avukata gidip anlaştık ancak ödeme yapılmadı ve dava açtım.iş verenim akrabam ve çıkış evrakımı ben çıkmıştım gibi benim yerime imzamı atmış. Bende mahkemeye verdiğim dilekçede imzanın bana ait olmadığını ve benim imzamı taklit edip kendisinin attığını söyledim.ancak daha sonra öğrendim ki bu evrakta sahteciliğe giriyormuş ve 2 yıldan 5 yıla kadar cezası varmış.sizce hapis yatarmı ve davanın tahmini süresi ne kadar olur.ayrıca bir avukatım yok. Şimdiden sonra bir avukata vekalet verip davayı takip etmesini sağlayabilirmiyim.teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. Bilirkişi dava sürecinde imzanın size ait olmadığını tespit edecektir. Bunun için suç duyurusunda bulunduktan sonra karakola çağırılıp imza örneği vereceksiniz. İmza örnekleri tutmazsa sahte olduğuna dair bilirkişi raporu düzenlenir. 1-1.5 sene içinde ceza davası sonuçlanır ve ceza alır. İstediğiniz zaman bir avukata vekalet vererek takip etmesini sağlayabilirsiniz. Ceza alacaktır. Hakimin takdirine göre ceza belirlenir. Benim tahminim 1-2 yıl arası bir ceza verip ertelerler.

    YanıtlaSil
  7. Benim yerime işe gelmedi diyerek imza atarak maaşımdan kesinti yapıldı defalarca uyarmama rağmen şimdide işten çıkarıldı ne yapmalıyım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Savcılığa suç duyurusunda bulunmanız lazım. Savcılık karakol vasıtasıyla sizi çağırtacak ve imza örneklerinizi alarak bilirkişiye yollayacak. Sonuca göre davayı açacaktır.

      Sil
  8. annemin üzerine olan dairenin bulunduğu bina toplantısında karar defterine annemin isminin yerine kendi imzamı attım, hukuken geçerli midir,attığım imza annemi ne ölçüde bağlar, geçerli olması için illa annem mi atmalıydı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anneniz sizi şikayet etmediği sürece sizin açınızdan cezai anlamda bir sorun çıkmaz. Ancak kat mülkiyeti kanunu gereğince, kat maliklerinden biri durumu fark edip karara karşı dava açabilir. Bu durumda alınan karar geçersiz hale gelebilir. Eğer kat malikleri böyle bir dava açmazsa imza ve karar geçerli hale gelir.

      Sil
  9. Hocam iyi günler ben jandarma personeliyim. Amirim bana 7-8 tane evraka k3ndisi olmadığım zamanlarda imza atmam konusunda emir verdi. Bende bu evraklara değişim tarihlerde ( 7 aylık süre içerisinde değişim tarihlerde imzaladim) Bende evrakları imzaladım. Ancak daha sonra aramız açılınca beni c.savciligına şikayet etti benim yerime imza attı diye. 7 ay birşey yapmadı ama aramız bozulunca bunu kullandı. Sonumuz ne olir ne yapmalıyım. Şahitlerimde var imzamı at dediğine dair.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şahitlerinizi mahkemede hazır edin ve dinlenmesini isteyin. İmzayı amirin rızasıyla attığınızı söylerlerse zaten Yargıtay kararlarına göre beraat etmeniz gerekiyor.

      Sil
  10. Sayın Mustafa bey. Kendi adıma olan internet aboneliğimin iptali için yetkili bayii ye basvuruda bulundu. Bana taahhütüm 3 ay sonra bitecegi için şuan iptal edersek 150₺ ceza gelecegini söylediler kabul ederek iptali sağladım. İptali onaylamam için müşteri hizmetleri arayacak dediler. Akşam oldugunda aradılar ve bana ıslak imza verip vermediğimi sordular bende ıslak imza vermediğimi söyledim. Bunun imkansız oldugunu bu şekilde iptal sağlanmayacagını belirttiler ve bayiiden bilgi almamı söylediler. Bayii ye gittiğimde biz senin ıslak imzanı attık dediler. Ve 10 gün sonra 150₺ dedikleri ceza 729₺ olarak geldi. Haklarım nelerdir ne yapabilirim. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Savcılığa başvurup sahtecilikten suç duyurunda bulunabilirsiniz. Ayrıca tüketici hakem heyeti nezdinde imzanın taklit edilerek sahte olarak atıldığından bahisle cezanın iptalini yahut en azından 150 liraya indirilmesini talep eden başvuru yapabilirsiniz.

      Sil
  11. Merhaba Mustafa bey. Kira sozlesmesinde isim ev sahibinin fakat imza emlakciya ait. Emlakçiyla depozito senedi konusunda sorun yaşiyorum ispat olarak kira sozlesmesini gosterecem fakat isim ve imzanin farkli olmasi benim acımdan bir sorun olusturur mu yani sözleşmeyi geçersiz kilar mi. Ayrica bunun cezasi nedir isim ev sahibinin imza emlakçınin olmasi. Tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani emlakçının eğer vekaletnamesi varsa ev sahibinden imzası geçerlidir. Aksi halde sahtecilik suçu oluşur. İsim ve imzanın farklı olması şöyle bir sorun oluşturabilir, karşı taraf eğer iyi niyetli değilse imzanın kendisine ait olmadığını iddia edebilir ancak bu durumda siz suç duyurusunda bulunursanız kendileri aleyhine gelişir olaylar. Yani sanmıyorum sizin lehinize ciddi bir sonuç doğacağını.

      Sil
  12. Mustafa bey merhaba eşimin dükkanı benim üzerineydi benim üzerimden mal alıp imza atmış iflas etti şu anda 8 tane icra var üzerimde ben çalışıyorum maaşına el kondu ben bunlardan nasıl kurrulabilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borçların size ait olmadığına dair icraya itiraz etmeniz lazım. Etmediyseniz, borcun sizin borcunuz olmadığını ispat için dava açmanız şart.

      Sil
  13. isverenimin Özel bir firmadan hak etmiş olduğu parayi almak için çıkmış yada çıkartilmış işçi yerine bir başkasına zorla imza arttırmasında imzayı atan kişinin suçu nedir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özel belgede sahtecilik suçu oluşur. Savcılığa başvurulması gerekir.

      Sil
  14. başkası adına sahte imzayla yazılan bir dilekçe var. fakat bu dilekçeyle ihbar edilen husus gerçek. ve kamu adına kamu memurları müdahale ederek suçu yargıya taşıyorlar. Fakat adına sahte dilekçe düzenlenen şahıs bu dilekçeyi ben yazmadım köyde bana ihbarcı diyorlar yazmadığım bir dilekçe nedeniyle itibarım zedelendi diyor, dilekçeyi yazan yada yazanların bulunmasını istiyor. 1-bu dilekçe başkası adına yazılıp imzalanmış ama bir gerçeği ihbar ederek açığa çıkarmış 2-ancak kendi isim ve imzasından imtina ederek kendini gizlemiş ve başkasının adını ve imzasını taklit etmiş, bunun suçu nedir.......Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu durumda sahtecilik suçu oluşur ancak suçu işleyenin bulunabileceğini pek sanmam. İmza karşılaştırılmasının yapılabilmesi için şüphelinin belirlenebilir olması lazım. Burada pek belirlenebilir gibi gözükmüyor.

      Sil
  15. Mustafa Bey Merhaba,
    Hakimin bir belge üzerindeki imzayı resen incelemesi sonucu imzanın aidiyeti tespit edilemezse, buna rağmen belgede ismi yazan ilgili kişi imzayı kabul/ikrar ederse belge (sözleşme) geçerliliğini korur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İmzayı ikrar etmesi durumunda sözleşmenin ayakta tutulması yani geçerliliğinin korunması mümkündür. İmzayı ikrar eden taraf, sözleşmeyi kabul etmiş sayılır. Aidiyet tespiti imzanın ikrar edilmemesi halinde anlam ifade eder.

      Sil
  16. Merhaba ben 1.5 yıldır kapıcılık yapmaktayım yönetici işi bıraktı ve hiç-bir resmiyeti olmayan bina sakinleri ışten çıkarılmam adına imza topladı lakin imza için kapilarini dahi calmadiklari kisilerin yerine imza atıp onlar imza atmış gibi gosterildi. Bunu yapanı ben şikayet edebilirmiyim maddi manevi tahmini varsa cezası ne olabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Toplanan imzalar usule uygun bir kat malikleri kurulu kararı olmadığını gösteriyor. Usule uygun karar alınmadığı için bu kararın hukuka aykırılığını belirterek işe iade davası açabilirsiniz, işe dönmek istemiyorsanız haksız fesih yapıldığı gerekçesiyle kıdem ve ihbar tazminatı ve varsa maddi ve manevi tazminat talepleri içeren işçi alacağı davası açabilirsiniz. Ayrıca ilgili şahısları özel belgede sahtecilikten savcılığa şikayet edebilirsiniz.

      Sil
  17. Merhaba Mustafa bey.

    Ben bi cezaevinde görev yapmaktayım. Gündüz işe gelince imza atmamız lazım bende covid belirtileri olduğu için arkadaşıma benim yerime imza atmasını söyledim. Belirtilerim olmasına rağmen işe çağırıldım eğer virüs varsa ortak kullanılan kalemi kullanmamak diğer arkadaşlarıma bulaştırmamak için söyledim. Kendim de işyerindeydim yani gelmediğim gün için atılmadı yerime imza. Bu yaşaman olay herhangi bi cezai işlem gerektiren bir durum mudur? Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  18. Merbalar benim bir aylik kiram gecikti ve ev sahibi bana cik diyor sözleşme var lakin sözleşmedeki imza kiz kardeşine ait bu sahtecilege girermi beni hemen cikarabilirlermi

    YanıtlaSil
  19. Merhaba ben işyerinde her ayın 1ınde maaş imzası atılıyoruz maaş aldığına dair ama ben ücretsiz izindeyim ve devlet benim paramı yatırıyor iş veren benim adıma bu formu doldurup imza atıyor hangi yasal işlem uygulanmalı. teşekkürler.

    YanıtlaSil
  20. Merhaba eşim birine keyif olmus ve benim imzam yok benim onayim yok ben imza atmadim esimde benim adima bir yere imza atmamis ama banka imzam oldugunu beyan ediyor napabilir

    YanıtlaSil
  21. Merhaba turk telekomdan aranarak borcum oldugunu ogrendim uzerime hat acilip cihaz satisi yapilmis 2 hattim mevcut birini esim kullaniyor esin bu olaydan 2 ay once faturali hatta gececegini soyledi turktelekom bayii ben olmadanda yapabiliyormus kimlik bilgilerimi gonderdim bi sifre geldi onuda soyledim esime bi imza attirip gecirmisler biz bu sekilde yapiyoruz demisler esim sıkınti olmaz degilmi diye sormus olmaz biz hep yapıyoruz demisler. Hat tasima olayindan 2 ay sonra numarama cok yakin bir hat acilip cihaz satisi yapilmis bayii aradim esin aldi diyorla esimin de benim de haberimiz yok imzalattiklari kagitlari kullandilar sanirim savciliga suc duyurunda bulundum fakat esim imzaladigi icin oda suclu duruma dusermi beni esinde ceza alir diyip tehdit ediyorlar

    YanıtlaSil
  22. Mustafa bey kolay gelsin benimde bi sorum olacaktı ama
    Ben boşanma sürecindeyim eşim dava açtı dava dilekçesini ben evde olmadığımı bildiği halde evin adresini vermiş bende adliyeye bulunduğum adresi yazdım tebligat adresime gelsin diye iki hafta geçti gelmedi eşimin verdiği adrese gitmiş eşimde postacıdan alıp benim yerime imzalayıp teslim almış ve benimde haberim yoktu ve farkında olmasaydım dilekçenin süresi geçecekti yani kasıtlı yapmış bunun cezası ne olur sizce

    YanıtlaSil
  23. Mustafa bey kolay gelsin benimde bi sorum olacaktı ama
    Ben boşanma sürecindeyim eşim dava açtı dava dilekçesini ben evde olmadığımı bildiği halde evin adresini vermiş bende adliyeye bulunduğum adresi yazdım tebligat adresime gelsin diye iki hafta geçti gelmedi eşimin verdiği adrese gitmiş eşimde postacıdan alıp benim yerime imzalayıp teslim almış ve benimde haberim yoktu ve farkında olmasaydım dilekçenin süresi geçecekti yani kasıtlı yapmış bunun cezası ne olur sizce

    YanıtlaSil
  24. Kardeşleri yerleri bölünmeden erkek kardeşinin haberi olmadan yerlerini yeğenlerine satmışlar tapuya gidip e devletten gördük bu yapılanlar doğrumudur

    YanıtlaSil
  25. Mustafa bey kolay gelsin bı sorum olacaktı küçük yaşta evlendirlmis kendi rızası olmadan ve kendi imzası yerine annesinin imzası var halen evli sayılıyor mu

    YanıtlaSil
  26. İyi çalışmalar, bir sorum olacaktı net ve kesin cevap alabilir miyim? Mesleğim itibari ile çok açık yazamam, kamu personeliyim, ben izinde bulunduğum sırada benim el yazımi ve imzami taklit ederek disiplin cezasi verdiler bana, şu an sistemdeki ceza evraklarindaki imza ve el yazısı bana ait değil, fakat iş yerindeki baskıdan dolayı bunu işlemleri ve imzayı bana whatsup dan yolladıklarinda baskıdan çekindiğimden ötürü birsey diyemedim, izin bitince itiraz dilekçesi yazmak için başvuru yaptığımda da is isten geçti dediler, merak ettiğim şu: şu an evrakta sahtecilik Suçu işlenmiş mıdır yoksa haberin var deyip su yok mu derler ??

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması ve Para Cezası

Sözleşmeye İstinaden Çek Veya Senet Verilmesi: Yeni bir borç mu, yoksa sözleşmeden doğan borcun ifası mı?